møde, oplæg

Oplevelsesøkonomer giver et bud på bæredygtig kvalitetsturisme i Destination Limfjorden

26.9.2022
Foto: Destination Limfjorden

36 kandidatstuderende fra Aarhus Universitet har fået en Green Challenge af Destination Limfjorden. I strålende solskinsvejr besøgte de i sidste uge Fur, for at opleve destinationen på egen krop, og for at blive klogere på den grønne udfordring, som destinationen havde givet.

Den grønne udfordring var givet i samarbejde med Green Innovation Makers i Skive, som er et samlingspunkt med forskellige innovationsspor, der gør det let tilgængeligt for undervisere, elever, studerende, forskere, iværksættere, virksomheder og organisationer at samarbejde om grøn innovation.

Besøget på Fur startede på caféen ”På Herrens Mark”. Her blev de introduceret til grøn innovation, af Stefan Tholstrup Schmidt fra Green Innovation Makers. Herefter fortalte caféens ejer Jørgen Christiansen om øens erhvervsliv og samarbejde. Hovedbudskabet i hans oplæg var, at virksomhederne ”på sådan en bitte ø” skal gøre alt for at skabe den bedste oplevelse for gæsterne – også hvis det kræver at åbne restauranten på en mørk vinteraften, når alt er lukket og slukket fordi det er lavsæson.

Destination Limfjordens bæredygtighedskonsulent, Bo Immersen gav indsigt i nøgledata om destinationens turisme og det stigende fokus på den grønne omstilling. Om den konkrete Green Challenge fortæller Bo Immersen:

”Vi kender ikke vores gæster ret godt. Vi ved nogenlunde hvor mange gæster der kommer, men vi ved ikke så meget om, hvorfor de kommer, hvad de laver, og hvad de synes om det de møder hos os. Vi formoder at de seneste års forandringer og usikkerhed har indflydelse på ferievaner og motiver. Måske fylder bæredygtighed mere i gæsternes bevidsthed, men vi ved det ikke. Derfor vil vi gerne have hjælp til at få mere viden om vores gæster og få nogle bud på, hvilke oplevelser og produkter, som passer til den ”måske nye” efterspørgsel i 2022. 

Vi har brug for indsigt, og vores turistaktører har brug for anvisninger til, hvordan de kan tilpasse sig efterspørgslen på en bæredygtig måde, og hvordan gæsterne kan lære lige præcist denne destinations egenart, skønhed og potentialer at kende.

Vi har brug for viden om motiver og gæsternes ønsker til indhold på en ferie, så vi har mulighed for at understøtte turistaktørernes produktudvikling indenfor bæredygtig turisme.”

De unge studerende er lige startet op på deres kandidatuddannelse indenfor oplevelsesøkonomi på Århus Universitet. Nysgerrigheden og spørgelysten var stor blandt de mange oplevelsesøkonomistuderende, som skal arbejde med den grønne udfordring i faget Kulturanalyse.

 

For nærmere information